Friday, 9 October 2015

Placek z dzikimi jabłkami bio


Jest to bardzo popularny i naprawdę łatwy do zrobienia placek z proszku do pieczenia. Zawsze go piekę o tej porze roku, wczesną jesienią i koniecznie musi być z dzikich jabłek, które zbieram z psem na łące koło lasu. ( To nie jest ta łąka, o której pisałam na wiosnę). Ta tradycja powstała kiedy miałam jeszcze poprzedniego psa. To był duży pies, który nieustannie pragnął zagryżć wszystkie samce w okolicy i to było jedyne miejsce gdzie można go było puścić ze smyczy, bo tam nikt nie chodzi. Tak odkryłam te jabłonie... Rośnie tam jeszcze orzech włoski, pigwy i śliwki. Pigwy w zimie są zjadane przez coś, co przychodzi z lasu, bo widziałam ślady dzikich zwierząt na śniegu. Ta łąka jest popularna  wśród dzików  i często też spotykam tam sarny - nie wiem czyje to ślady. Mój poprzedni pies czasem trochę gonił te sarny ale miały taką przewagę że zawracał po kilku susach.


Najbardziej podoba mi się że przepis na ten placek pochodzi z takich gratisowych kart, które kiedyś były dodawane do różnych pism itd. Ja nigdy nie zamówiłam całości ale fajnie jest realizować taki projekt, gdzie jabłka są gratis dzikie i przepis z czegoś takiego - jakby taki trochę placek grunge mazowiecki.


"Składniki do formy tortownica 26 cm: 75 dag jabłek, sok z cytryny, 16 dag miękkiego masła, 125 g cukru, torebka cukru waniliowego, szczypta soli, łyżeczka skórki otartej z cytryny, 3 jajka, 25 dag mąki pszennej, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 1-2 łyżki mleka, cukier puder i cynamon do posypania.

Jabłka obrać, podzielić na ćwiartki, oczyścić z gniazd nasiennych i pokroić w cienkie plasterki. Pokropić sokiem z cytryny. Na patelni stopić 3 łyżki masła. Jabłka obsmażyć krótko na złoty kolor. Resztę masła ukręcić za pomocą miksera ( ja lubię ucierać takim drewnianym czymś ), dodając stopniowo cukier, cukier waniliowy, sól i skórkę z cytryny a na koniec pojedynczo jajka. Piekarnik rozgrzać do 200 stopni. Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia, dodać do masy jajecznej i rozrobić z mlekiem na półpłynne ciasto. Formę nasmarować tłuszczem, wlać ciasto i łopatką wyrównać jego powierzchnię. Na wierzchu ułożyć w krąg plasterki jabłka. Wstawić do piekarnika i piec ok. 40- 50 min. Posypać cukrem pudrem wymieszanym z cynamonem."

Ja użyłam proszku do pieczenia bio, którego dwa opakowania kupiłam w Carrefourze. Wyszło bardzo dobrze, ale właśnie obawiałam się, bo używałam go już wcześniej i inne ciasto było takie trochę mniej wyrośnięte... Ale to wyszło normalnie!





Musiałam wejść w pokrzywy żeby je zerwać. W tym roku jest jakoś mało jabłek i mirabelek też było mało. A przecież nie było zimy... Może jak nie ma śniegu to gleba nie jest wilgotna, nie znam się na farmingu...

Na tej łące jest mnóstwo tego - to ślad po dzikach. Zryły pół łąki. Przychodzą tam w nocy. Ludzie widzieli jak ryły pod latarnią, było 5 sztuk.
Na koniec ta jabłoń, są tam dwie, kiedyś to były ogródki przy domach.



21 comments:

  1. napewno pyszny muszę go sobie kiedyś upiec ;)

    ReplyDelete
  2. bardzo polecam naprawdę jest super :d

    ReplyDelete
  3. Gdy byłam mała, moja mama często robiła taki placek. Coś pysznego :)

    ReplyDelete
  4. Bardzo lubię ciasta z jabłkiem, więc i ten placek musi być apetyczny!

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. W stylu eko, bo te jabłka takie małe :-)

      Delete
  6. Narobiłaś mi ochoty na takie ciasto :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Właśnie chciałam je rozpopularyzować trochę :-)

      Delete
  7. Looks delicious :)
    BLOG M&MFASHIONBITES : http://mmfashionbites.blogspot.gr/
    Maria V.

    ReplyDelete
  8. Pyszności chętnie bym zjadła taki placuszek :)

    ReplyDelete
  9. Pychota! Dokładnie taki sam był u mnie grany wczoraj!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na kilku blogach też widziałam taki, ale trudno się dziwić że ludzie to pieką skoro jest taki dobry!

      Delete
  10. Pysznie wygląda :)



    nicoolblog.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Zaintrygowałaś mnie tym proszkiem do pieczenia, bo nie wiedziałam, że też może być bio :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja właśnie też się zaciekawiłam w sklepie i kupiłam - ponad 3 zł jeden :)

      Delete