Tuesday, 9 February 2016

Podolskie pierogies ( Extraordinary recipe for Mardi Gras)


Czasami lubię się porządnie najeść, co prawda potem przez kilka dni staram się pić tylko wodę ( żartuję)... Jeżeli już, dobrze jest upiec sobie pierożki podolskie ( pieczone pierożki z drożdżowego ciasta z nadzieniem kurczakowo- musztardowym) . Przepis pochodzi z tej  broszury "Kluski", która wygląda beznadziejnie, ale życie nauczyło mnie że w takich broszurach nieraz kryją się pierwszorzędne przepisy.

From time to time I like to eat  a square meal. To be frank, afterward I must drink only water during a week! ( kidding) One of my favourites is the dish called " Podolskie Pierogies" ( yeast-cake baked dumplings stuffed with chicken and mustard). The recipe is from the publication you see above "Kluski". It is  a cheap publication, doesn`t look fancy but I tell you - this kind of recipes is sometimes like a treasure. You can find a superb recipes in  a cheap, polish publication!

Kolejna rzecz, to moja pomyłka, która przytrafiła się kiedyś. Wiele razy już robiłam te pierożki i kiedyś ze zmęczenia dodałam zero do ilości masła. Mój mózg jakoś tak to przekłamał i mimo, że zorientowałam się w trakcie, postanowiłam je dokończyć. Byłam pewna, że raczej nie wyjdą, ale wyszły i były milion razy lepsze niż przedtem! Straszliwie tuczące, ale warte by odrzucić dietę i zrobić taką ucztę! To jest jak biesiada na wiejskim weselu w Polsce! ( Ja rzadko bywam, ale chodzi mi o to, że te pierożki nie są bardzo wytworne, raczej takie w stylu wiejskim).

The next thing is my mistake. Some time ago, I was making podolskie dumplings while I was completely tired. I put too much butter to the yeast cake, simply added one more  zero to the 2 dag of butter! I was sure I broke the  recipe at all,  however the dish was well done and... incredibly tasty, delicious, gorgeous! Amazing thing, so throw your diet out! Let`s make the incredibly good and fattening pierogies! They`re festive, good for polish  rural bride! ( Well, I am not a huge fan of polish rural feasts, but I would like to mention the dumplings are more rural dish, not very elegant)

polish clarified butter

Składniki / Ingredients: Ciasto / Cake : 2 szklanki mąki pszennej ( 2 glass of  wheat flour), żółtko ( yolk), 1/2 łyżeczki soli ( 1/2 tea spoon of salt), 4 dag drożdży ( yeast 4 dag), 2 dag masła ( butter 2 dag), 1/2 szklanki ciepłego mleka krowiego ( 1/2 glass of warm cow`s milk)

Nadzienie/ Stuff: cebula ( an onion), pierś kurczaka zmielona (  minced chicken`s breast ), łyżka ostrej musztardy ( spicy mustard one tablespoon), szczypta soli, pieprzu, i gałki muszkatołowej ( a pinch of salt, pepper, muscatel), łyżka posiekanej natki pietruszki ( chopped cilantro one tablespoon)

Jajko do smarowania pierożków ( one whole egg to make a glaze )

I tell you - I am adding honey mustard or mild mustard instead of  a spicy one. I am not a massive fan of cilantro and I only decorate this dish with cilantro, although it`s a part of the stuff in the recipe ( it is up to you). My advice is also to put more butter to the yeast- cake. Lastly I put about 7 dag... Remember, it is delicious but be careful! These dumplings are very fattening because of  the butter and gluten! I usually am making it only a few times a year!

Moje uwagi - zamiast pikantnej musztardy zawsze dawałam miodową albo stołową. Nie jestem wielką fanką natki pietruszki, więc w moim wydaniu ona jest tylko do dekoracji, ale w przepisie jest częścią nadzienia. Moja rada - można zwiększyć ilość masła, ostatnio dałam 7 dag... Pamiętajmy, że te pierożki są bardzo tuczące, są pyszne, lecz bądżmy ostrożni! Mają masło i gluten! Ja je robię tylko kilka razy do roku...



Wykonanie/ Preparations: 1) Składniki ciasta połączyć, aż stanie się gładkie i elastyczne. odstawić w ciepłe miejsce, aby trochę podrosło. 2) Posiekaną cebulę i mięso z kurczaka podsmażyć na oleju, przyprawić do smaku, na końcu dodać posiekaną natkę, musztardę, wymieszać. 3) Ciasto ponownie zagnieść, a następnie rozwałkować na placek o grubości 3 mm. 4) Z ciasta szklanką wyciąć krążki. Brzegi krążków posmarować roztrzepanym jajkiem, na środek każdego nałożyć po porcji nadzienia. Składać na pół i płasko sklejać brzegi. 5) Ułożyć pierożki na blasze wyłożonej pergaminem i piec kilkanaście minut w temperaturze 160 stopni C - do zrumienienia.

1) Mix the ingredients and knead, till the cake will become  smooth and elastic. Put it in a warm place and let it grow. 2) The minced chicken meat and chopped onion fry on the pan with oil, add the spices, at last add chopped cilantro and mix  well. 3) Knead the yeast-cake once again, afterward pin out for 3 mm. 4) Cut the dumplings shape with a glass. Glaze this edges with  melted egg and put  a bit of the stuff in the middle of every dumpling. Stick the edges together. 5) Put the dumplings on the parchement paper and bake about a quarter in 160 degrees of C ( the golden ones are done).




Podole - kraina geograficzna na Ukrainie i w Mołdawii. (Nie chodzi o Podlasie, które jest bardziej popularne)! Podole było kiedyś w polskich granicach i nawet mogę Wam powiedzieć , że moi przodkowie żyli koło Kamieńca Podolskiego. Jest to bardzo piękny kraj, jeśli chodzi o przyrodę, ale nie wiem czy umiałabym żyć we wschodniej kulturze... Inne moje korzenie są z polskich gór Pienin i Beskidu, więc może jeszcze zrobię coś góralskiego potem.

Podolia - a region in western Ukraine and in Moldova, near border with Romania. Before II World War Podolia was a part of Poland and I can say, my ancestors had been lived there, near Kamieniec Podolski ( main town of Podolia). There is very beautiful nature and landscape, however I don`t mind I can live in the eastern culture... From the other side my roots are from polish mountains Pieniny and Beskid, so next time maybe I will make a post on something highlander`s.




 To czerwone coś na talerzu to jest kropla barszczu! Tak, barszcz też był, ale szczerze mówiąc, ja nie lubię barszczu i ten jest akurat dziełem mojej mamy ( która kocha barszcz).

This red something on the plate it`s a drop of barszcz! Barszcz is  a traditional polish soup, a beetroot soup . To be frank I don`t like barszcz. This is the one prepared by my mother, who is an unabashed lover of barszcz.



Pierogies to nie jest słowo, które ja wymyśliłam. Spotkałam się z nim w amerykańskim Internecie, na jakiejś stronie kulinarnej. Nie był to blog, ale coś bardziej oficjalnego, nie pamiętam już.

Pierogies it is not a word  I have been created . I`ve found this funny word somewhere into US food sites. It was not on any blog, but in some more official place, but I don`t remember... Anyhow, it is from polish word "pierogi" - dumplings. Ha, ha! I love this word!




30 comments:

  1. Pierogis - dobre, hehe :D W Ranczu chyba to widziałam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zawsze to promocja kultury polskiej :-)

      Delete
  2. Yummy!

    ________________________
    www.justynapolska.com
    Fashion & Beauty

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Ja kocham wszystkie takie pierożki pieczone!

      Delete
  4. Mniam Mniam! Uwielbiam

    http://www.simplethingsbyjok.com

    ReplyDelete
  5. Ahhh I've always loved pierogies as a kid and these look delicious! I've never tried making them myself before, I'll have to try it out sometime :)

    eightbitbeauty.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. For the first time is maybe better not to add more butter... A lot of butter makes pierogies more tasty but sometimes the yeast-cake is not growing as much as it should to !
      Pierogies are also my big love indeed :-)

      Delete
  6. O jakie smakowite, nigdy o takich nie słyszałam, ciekawe czy uda mi się gdzieś je znaleźć :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tą broszurę "Kluski" kupiłam kilka lat temu w kiosku, skopiuj sobie ten przepis ale potem uprzedzam trzeba wchodzić po schodach i takie te ( ja mieszkam na 12) :D

      Delete
    2. A to ja mieszkam na 9 i chodzę schodami bo winda ostatnio zwariowała i się jej boję :) Raz na jakiś czas można sobie pozwolić na odstępstwa od diety :D

      Delete
    3. Właśnie to było moje odstępstwo :-)
      Teraz trzeci dzień się odchudzam, dzisiaj tylko jogurt z siemieniem lnianym i makaron razowy... :D

      Delete
  7. Looks delicious!

    Kisses,

    http://theartofpaloma.com/

    ReplyDelete
  8. Narobiłaś mi teraz apetytu na domowe pierogi :D

    ReplyDelete
  9. Pyszne pierogi :)

    Pozdrawiam
    mojebistro.pl

    ReplyDelete
  10. Cute dog :)
    BLOG M&MFASHIONBITES : http://mmfashionbites.blogspot.gr/
    Maria V.

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. Są bardzo ładne takie upieczone i pyszne :))

      Delete
  12. Wyglądają bardzo smakowicie. Uwielbiam pierożki, pierogi, kluchy i inne zagniatanki i właśnie do tego barszcz :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. To tak jak moja mama, ja wolę rosół albo zupę grzybową :-)

      Delete