Sunday, 2 October 2016

Pyszna sałatka pasterska / Yummy shepherd's salad


Sałatka pasterska jest z przepisu z jakiejś starej gazety, który kiedyś sobie przepisałam. Jest naprawdę bardzo wspaniała, ale wydaje mi się, że nie można niczego w niej zmieniać. Musi być to owczy ser, i musi być czerwona cebula! Jeżeli ktoś da jakiś inny ser czy inną cebulę, to wszystko się schrzani. Ja robiłam tę sałatkę kilka razy w lecie, i zawsze miałam ten ser oto poniżej przedstawiony. To jest bułgarski, kupuję go w Carrefourze za około 12 zł. Ser owczy zawsze jest droższy, ale tu jest niezastąpiony.
This shepherd's salad recipe is taken from some old newspaper, which I saved some time ago. This salad is really gorgeous, but I think is important not to change the recipe at all. It must be a sheep cheese and it must be a red onion in it! If you get any other cheese or onion, it  becomes much worse. I have been making this salad severally, and always with this sheep cheese you see on the display. It's from Bulgaria, I am purchasing this cheese at Carrefour. It costs about 12 zł, but  sheep cheese always is more pricey than others. In this dish a sheep cheese is the key !



Jak zrobić taką sałatkę? Wpierw, jak mawiała moja babcia, musicie zgromadzić ingrediencyje, czyli:
jako się widzi, niezbędną będzie puszka fasoli białej, wspomniana wyżej cebula czerwona w liczbie jedna sztuka, następnie nie obejdzie się bez owego sera owczego 20 dag i ja daję czosnek niedżwiedzi, bardzo tak polecam, i jeszcze sałatę dębową - pół główki, choć w przepisie jest rzymska. Do tego 5 łyżek oliwy extra vergine oraz sól i pieprz.
So, how to prepare this yummy salad? Firstly, you will need: one can of white bean, one red onion, sheep cheese 20dag, wild garlic ( I do recommend adding wild gralic), and also half of a salad, which here is called dębowa oak's, although in the recipe is to add a half of rzymska  Roman salad. And 5 spoons of olive oil extra vergine, salt and pepper, obviously.



Tako już możem przystąpić do wykonywania owego dania wyśmienitego. Ja ku niemu szczególny sentyment odczuwam, bo praprzodki moje wywodzą się z gór, choć z tego co wim o nich, nie trudnili się za bardzo pasterstwem. Wspominając tak owe czasy przeszłe, do miski dajem fasoli z puszki, za czem musim pokroić cebulę w małe kawałki, co niemiłe jest. Potem to tylko kroim sałatę a i wymieszać to ze syrem łod łowcy należy zacnie i łoprószyć na konic czosnkiem niedżwiedzim. Jako to już podgotowione bedzie, w ów to czas gażdzina przysiędzie i podji ( że niby ja)... Z całego serca się radujem, co ja takiej smacznej sałatki Wam  uchyliła rąbka tajemnicy! 
While we have these ingredients, this is time to make it! This salad is so delicious! Additionally, I have a love for it, because my ancestors were highlanders, even if their job was not a pastoral life. Holding back these stories, we have to put the bean from the can to a big bowl. Afterward, we have to dice the onion - this is not a pleasure! The oak's salad is also cut into pieces, and simply we are going to mix it with crumled cheese. Add  olive oil and wild garlic. I want to share this recipe with you and make you happy!





To  zdjęcie  niżej jest zrobione przez Grażynę ( blog "I tu i tam", jeden z ciekawszych podróżniczo-fotograficznych) - to jest owca z Podlasia. Na Podlasiu nie mam przodków, ale lubię tam jeżdzić.
The sheep down below is from Podlasie, this is a region in eastern Poland. I have no ancestors from Podlasie, but I like to travel there. The image have been taken by Grażyna from the blog "I tu i tam", which I found very interesting one - travel and photo site.

www.i-tu-i-tam.blogspot.com
http://www.i-tu-i-tam.blogspot.com/2016/09/kraina-otwartych-okiennicel-pais-de-las.html

I tu są jeszcze pierożki ukraińskie, które przypominają mi o innych praprzodkach, bardziej ukraińskich.
Last, but not least - ukrainian dumplings by me, which remind about my other ancestors, a little bit more from Ukraine.

http://www.claireinacave.blogspot.com/2016/02/podolskie-pierogies-extraordinary.html


33 comments:

  1. Zajrzalam do Twego nowego wpisu,zauwazylam salatke z serem owczym, ktory bardzo lubie, a z fasolka jeszcze bardziej, tez cos takiego robilam ale z serem bialym twardym wenezuelskim..pomyslalam , zrobie! i co widze moje zdjecie owieczki podlaskiej , ktora robila za pania domu w Krainie Otwartych Okiennic a dokladnie w Trzesciance. Alez mi zrobilas przyjemnosc sciskam Cie serdecznie
    Wiem, wiem pisalas mi o tym zdjeciu ale juz zapomnialam bylam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owieczka jest bardzo piękna, ale i ten kotek z Podlasia, też urodziwy! Wspaniała para :-)
      No, może z wenezuelskim też by było takie dobre... To zdjęcie jest naprawdę niesamowite!!!

      Delete
  2. Mam nadzieję, że czosnek niedźwiedzi nie musi być z niedźwiedzia, gaździno? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. To jest, że niedzwiedż zjada ów czosnek ze smakiem, gdyż to po lasach rośnie sobie, a misiek tam chodzi i wszystko ekologicznie jest :D

      Delete
  3. pyszna sałateczka ze zdjęć aż do mnie muuuuuwi zjedz mnie;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Leon, nie! Be, be, beeeczy do Ciebie! Muuuu to by z krowiego było, chyba że wolisz z krowim, ale to nie będzie to samo :D

      Delete
  4. I've tried similar salads. I love making salads with sheep cheese, I also love goat cheese (and cow cheese). My grandmother used to make sheep and goat cheese, but that was when she still had goats and sheep.

    Anyway, I love salads with onions...sometimes I make a salad with cheese, tomatoes, boiled eggs and onions, but beans are also great addition!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, goat's cheese is also fantastic! Overall, goat's products are delicious - yoghurt, milk, cheese... So good! Cow cheese I like very much, especially french cheese like camembert and others. Last week I discovered french cow's cheese Cantal. Amazing!
      It must be fabulous to take own goats and sheep. Here, in Warsaw, although this is a big town, my neighbours have two goats, they are so beautiful and lovely. I still trying to capture them by whenever I am starting to take the photo, these goats are going somewhere!

      Delete
  5. Thank you so much my dear :D

    Hum, sounds delicious and super healthy :D

    NEW FASHION POST | Trend Alert: Military Style.
    InstagramFacebook Oficial PageMiguel Gouveia / Blog Pieces Of Me :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nice to hear from you! This is absolutely wholesome salad :-)

      Delete
  6. wygląda apetycznie. Owczego sera nie jadłam.
    Sandicious

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owczy jest bardziej ostry w smaku niż krowi i ja osobiście jestem wielką fanką :-)

      Delete
  7. Great post dear!

    http://iameleine.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. The picture of my doggy dog? This is a "face to face" photo (sleeping together... lol)

      Delete
  9. Sałatka wypas!
    http://www.simplethingsbyjok.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dorześta rzekli, gażdzino! Lol :D

      Delete
  10. Uwielbiam styl twojego pisania, tak bardzo pozytywnie mnie nastrajasz, że czytanie wiąże się z ogromną przyjemnością i uśmiechem na twarzy :) Dziś to się uśmiałam z tej gwary, ale fajnie, bardzo fajnie piszesz :)
    Co do sałatki, to przyznam, ze nie spotkałam się nigdzie z takim zestawieniem, ale brzmi fantastycznie ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja właśnie też bardzo lubię poczytać u Ciebie i właściwie mogę to samo Ci powiedzieć! To znaczy, gwarą nic u Ciebie nie widziałam, ale też zawsze mi sprawia przyjemność, że tak fajnie piszesz i sobie zostawiam Twój blog zawsze na jakiś wieczór, kiedy mam więcej czasu i mogę sobie spokojnie wszystko przeczytać :D
      Sałątka jest bardzo pożywna i sycąca, dobra jako głowne danie nawet :)

      Delete
  11. Nie jadłam takiej nigdy, a szkoda, bo wygląda na bardzo smaczną:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bardzo szybka w przygotowaniu jest i dobra na sezon jesienno-zimowy! Ja niebawem znowu taką zrobię :D

      Delete
  12. You always have the sweetest photos of your animals!

    Raindrops of Sapphire

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm glad you like them! How could these photos be not sweet, while my dog and cat are so lovely?

      Delete
  13. The salad looks so yummy!
    The sheep is so lovely :)

    akiko
    www.akikohiramatsu.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. This salad is so delicious, is very yummy :-)
      I'm glad you like it :)

      Delete
  14. Ciekawa sałatka, nigdy takiej nie robiłyśmy :D
    Ale super owca! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja chyba znowu ją zrobię w przyszłym tygodniu, jako obiad dla mnie:)
      Właśnie chciałabym mieć własną taką owcę, ale w bloku byłoby to trudne :D

      Delete
  15. This is something I have yet to try !

    ReplyDelete
    Replies
    1. This salad is worth trying, I would recommend it so!

      Delete