Friday, 27 May 2016

Domowy chleb drożdżowy z lubczykiem / Homemade yeasty bread with Lovage


Gdy Claire- Genevieve sprawdza w programie jakie są filmy animowane w tym tygodniu, ja przeglądam książkę z przepisami na domowy chleb. Mam ją już kilka lat i kilka chlebów z niej upiekłam, ten jest bardzo podobny do focacci. Trzeba trochę więcej drożdży! Robię go albo z mlekiem krowim pełnotłustym, albo z kozim, które sprawia, że chleb jest trochę bardziej słony - ale też jest bardzo dobry. Dziś wersja z mlekiem od krowy.

While my cat Claire- Genevieve is checking actual weekly tv magazine ( due to her habit of watching  cartoons), I am doing the review of  my cookbook with  homemade bread recipes. I have this cookbook for a couple of years and I had done some of them. This one I will bake in this post is quite similar for focaccia. U need only  more yeats! I have been baking this bread with cow`s whole milk and sometimes with goat`s milk, which make this bread more salty. Although also very tasty! For today I show U the cow`s milk version.


Potrzebne będą: 40 dag mąki pszennej, szklanka mleka, 30 g świeżych drożdży, łyżeczka cukru, łyżeczka soli, 5 dag masła ( ja użyłam klarowanego), jajko, zioła,

U will need: 40 g wheat flour, glass of milk, 30 g fresh yeast, sugar one teaspoon, salt one teaspoon, 5dag of butter ( I used clarified butter), one egg, herbs.



I like this picture of a german cow on the milk`s packaging

Czasem wolę upiec taki chleb zamiast słodkiego ciasta, też traktuję to jak deser. Do tego chleba każdy może sobie dodać zioła jakie chce, ja ostatnio zostałam olbrzymią miłośniczką lubczyku ogrodowego. To ma smak jakoś pomiędzy pietruszką a czosnkiem niedżwiedzim. Istnieje też teoria, że tym można zastąpić sól, właściwie mogę zgodzić się z tym ( ale ja nie lubię soli i bardzo słonych potraw).

From time to time I even prefer to bake such a bread more than any sweety cake. I treat it like a dessert. This bread is very good with some herbs added and it`s up to U, what herb or herbs U would like to add. Nowadays I already became a huge lover of  Lovage. The taste of it I can compare both  with cilantro and wild garlic - something  between. I heard the theory that this herb is good substitute of salt, I agree ,(although I don`t like salt and very salty dishes).



Wykonanie: Mleko trzeba leciutko podgrzać. Pokruszone drożdże wymieszać z cukrem, rozpuścić w letnim mleku, odstawić na kwadrans do wyrośnięcia. Do rozczynu dodać mąkę, sól i roztopione, wystudzone masło ( w przypadku klarowanego po prostu dodać masło), Wyrabiać ciasto, aż będzie gładkie i lśniące, a następnie ponownie odstawić do wyrośnięcia na godzinę. Do wyrośniętego ciasta dodać posiekane zioła. Całość zagnieść, uformować bochenek i przełożyć do natłuszczonej formy ( ja włożyłam do formy z papierem do pieczenia). Wierzch posmarować roztrzepanym jajkiem. Ponownie odstawić do wyrośnięcia. Piec na złoty kolor około godziny w 180 C.

Preparation: Simmer milk until lightly warm. Mix sugar and crumbled yeats, melt it with milk, then allow it to grow for a quarter. Add wheat flour, salt and melted, cooled butter ( in the case U use clarified butter simply add it). Crumple untill the cake will become smooth and sleek, afterward allow it to grow for an hour. Add some chopped herbs. Crumple the whole cake once again and form a loaf. Put the loaf into greased baking form ( I used parchment paper). Glaze the top with one whole whisked egg. Allow to grow once again. Bake in 180 C until gold, about one hour.


www.pl.wikipedia.org Lovage

Kiedy ciasto rośnie, powiem Wam o lubczyku... Pochodzi to zioło znakomite z Iranu i Afganistanu, a w Europie zawczasu ono na południu w ogrodach uprawiane było. Za sprawą mnichów benedyktyńskich w średniowieczu po Europie całej rozprzestrzeniło się. W Wikipedii oto powiadają, że w innych krajach piją lubczyk jako herbatę z miodem - interesujące!

When my bread is growing I will tell U about Lovage ... Originally from Iran and Afghanistan, here in Europe was planted in southern countries. In the Middle Ages Benedictinian monks have expanded this herb across whole Europe. In Wikipedia U may read in many countries is popular to drink a Lovage tea, sweetened with honey - sounds interesting!


https://en.wikipedia.org/wiki/Lovage


Nie jest to wyszukane jedzenie ale fajne, rustykalne jadło, dobre całkiem z polskimi pomidorami malinowymi!

This is not a fancy dish, although I find it as fine, rustic bread, quite good along with polish raspberry tomatoes!


40 comments:

  1. Amazing post!
    Have a nice week-end!
    Gil Zetbase
    http://gilzetbase.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you, Gil!
      Have a great weekend :))

      Delete
  2. Zawsze sobie obiecuje, ze zrobie chleb i konczy sie pojsciem do sklepu za rogiem!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja ostatnio albo jem chrupki fiński chleb z Auchan, albo staram się sama robić :D

      Delete
  3. Na pewno wyszedł pyszny - lepszy niż niejedno wyszukane danie :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wyszedł całkiem niezły! Jak mam zjeść glutenowego puchacza, to najbardziej lubię sama sobie upiec :-)

      Delete
  4. Your posts are always so interesting, thanks for sharing!
    Kisses, Paola.

    Expressyourself

    My Facebook

    ReplyDelete
    Replies
    1. I love to read your posts Paola!
      Kisses to U :)

      Delete
  5. mmmm nabrałam ochoty na domowy, świeży chrupiący chlebek:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taki jeszcze ciepły i z pomidorasem :D

      Delete
  6. Domowy chlebuś najlepszy na świecie. Mam nawet w lodówce prawdziwy wiejski ser biały i masełko. Oj przydałby mi się i taki chlebek do pełni szczęścia na śniadanko! :) Pozdrowionka serdeczne :) Megly (megly.pl)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wiejski ser biały i masełko - to brzmi naprawdę super!
      Taki chleb jest dobry na śniadanie albo kolację :D

      Delete
  7. Ale masz fajny ten rysunek w tytule bloga :D
    Zrobienie chleba chodzi mi po głowie od dawna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. To wyszperane na Pintereście jest :D
      Psychicznie utożsamiam się z tym kotem, wydaje mi się że to moje alter ego, szczególnie podoba mi się jak ma ucho wywinięte!
      Ja mam jeszcze kilka przepisów, do których się powoli zabieram...

      Delete
  8. Takim chlebkiem bym się uraczyła!! Uwielbiam domowy, a Twój wygląda przepysznie. Pogłaski dla Claire- Genevieve:)
    Buziaki!:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. No faktycznie był dobry, poza tym ja lubię sobie posiedzieć w kuchni przy piekarniku! Pogłaszczę ją, ale ostatnio utrudnia mi blogowanie, a szczególnie robienie zdjęć :)

      Delete
  9. Taki domowy chlebek musi być super :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najlepszy jest jeszcze ciepły :D

      Delete
  10. I love homemade bread, and this one sounds absolutely delicious :)

    http://allure-square.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. This one is easy to prepare and I love to be in the kitchen, stare in the oven and read a book with Claire-Genevieve on my knees :)

      Delete
  11. Amazing post!
    Have a nice evening!
    Gil Zetbase
    http://gilzetbase.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nice to see you!
      I wish U a great evening :)

      Delete
  12. Wygląda smakowicie!
    http://www.simplethingsbyjok.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bardzo dobry z tym lubczykiem :)

      Delete
  13. Aż chce się jeść! :)
    Zapraszam do mnie! :)
    http://itramm.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Z chęcią zajrzę, chleb już zjadłam, niestety :-)

      Delete
  14. Uwielbiam domowe chlebki, są najlepsze :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niedługo znowu taki upiekę :-)

      Delete
  15. Wstyd się przyznać ale nigdy jeszcze nie miałam nic z YR ;p szkoda, że perfumy nietrwałe ;/ chlebuś extra :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wiesz, to jest tak, że oni mają różne sztuczki, żeby przywiązać klientkę do siebie, obniżki, gratisy itp :)Niektóre rzeczy są lepsze, inne gorsze, ale generalnie lubię ich...

      Delete
  16. Interesting beauty products Claire!
    Kisses, Paola.

    Expressyourself

    My Facebook

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nice to hear from U Paola!
      Have a nice evening :)

      Delete
  17. Replies
    1. Happy to see U!
      This bread is worth baking :-)

      Delete
  18. Replies
    1. Happy We Paola!
      Nice to hear from U :)

      Delete
  19. Na pewno wypróbuję ten przepis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja niedawno znowu go piekłam, całkiem często go robię!

      Delete